Maboroshi (illusion) is an album that features high emphasized tone cluster and repetitive rhythms. While checking the album, my ears started hurt because of the emphasized high.
Maboroshi is also my first track that is using a method to construct high emphasized tone cluster. The method starts from pretty fast arpeggio of high-pitched sound with release. The time scale of arpeggio is then shrinked, and the resulted tone cluster is repeated with 16th note cycle. Similar sound can be found in Grow Home, which is 3D action game. The sound is used to indicate the presence of crystals, and there's also a message in game that is like "this sound might be interesting for some, but it might be just a noise for others." When I started using this method, I was thinking about music that can only be made with computers. Then I got an inspiration that combining high frequency emphasis and unplayable fast phrases might be good. To emphasize high, there's already guitar amps. To play fast phrases, there's already player pianos. So the idea was mostly about combining the two to create something new. But in hindsight, the idea wasn't well executed. An previous album 旋回 was made from a realization that drums are harming the texture, years after practicing the method.
---
幻は反復的なリズムと高い音のトーンクラスターが目立つ曲を集めたアルバムです。高い音が始終隙間なく鳴り続けるので聴いていると耳が痛くなってきます。
アルバムのタイトルともなっている幻は、リリースのある高い音でとても速いアルペジオを組み、16分音符の周期で繰り返すことでトーンクラスターを作る、という手法を初めて使った古い曲です。 Grow Home というゲームのクリスタルの効果音でも同様の手法が使われていて、「面白い音に聞こえる人と、ただの騒音に感じる人に別れる」という趣旨のメッセージがゲーム中に登場します。この手法を見つけたときはコンピュータに全て演奏させる音楽でしかできないことは何か、ということを考えていました。そして閃いたのが音の高い部分を強調することと、人間には演奏不能な速いフレーズを使うことでした。音の高い部分を強調するだけならギターアンプ、演奏不能なフレーズだけであればプレイヤーピアノが既にあります。この二つを組み合わせると新しいのでは、ということだったのですが、今思えば適当な閃きでした。また、当時は手法の徹底が不十分でした。よくわからない閃きから数年後、ドラムによって質感が損なわれていること気づいて作ったのが、以前に公開したアルバム「旋回」です。