Try RoughlySnare (github.io)
Source code (github.com)
RoughlySnare is a snare drum synthesizer based on mymembrane~ PureData patch by MikeMorenoDSP.
The drum membrane texture of mymembrane~ comes from a schroeder allpass placed on the feedback path of a comb filter. It's pretty fun to change the allpass parameters to add some expressions. Snare wire is a bandpassed noise following the amplitude of comb filter output, which is simple but sounds good.
RoughlySnare puts the cascade of (delay) -> (allpass) -> (snare wire) into a feedback delay network (FDN). There's also a second FDN to add tones. Delay times are set according to preferred modes of timpani.
---
RoughlySnare で遊ぶ (github.io)
ソースコードを見る (github.com)
RoughlySnare はスネアドラムのシンセサイザです。 MikeMorenoDSP さんの mymembrane~ という PureData のパッチを基にしています。
mymembrane~ はコムフィルタのフィードバック経路に Schroeder オールパスを置いて、ドラムの膜のような質感を出しています。オールパスに関するパラメータで音に表情をつけられるのが面白いです。スナッピーはコムフィルタの出力振幅にあわせてノイズを上げ下げしているだけなのですが、いい音がします。
RoughlySnare では、ディレイ -> オールパス -> スナッピーの接続を取り出して、フィードバックディレイネットワーク (FDN) に投げ込んでいます。また 2 つめの FDN によってトーンを追加できるようにしています。ディレイ時間の設定にはティンパニーの preferred modes を使っています。